Friday 2 September 2016

Masjid Ar-Rahman, Semporna

Ketika berkunjung ke Semporna, harus berkunjung ke Masjid Ar-Rahman. Letaknya berada di tengah -tengah kawasan paling sibuk se-Semporna yakni pekan (pasar) Semporna. Dari pemberhentian terakhir minibus, berjalan lah mendekati kawasan tepian laut. Di ujung jalan, sebuah masjid seperti memanggil-manggil kita untuk mendekatinya.
Masjid Ar-Rahman, Semporna
Bangunannya berbentuk persegi berwarna biru senada warna laut dengan beratap kubah utama warna perak dan kubah-kubah kecil warna kuning emas. Di sisi utara berhadapan dengan laut. Pelataran lantai keramik  di luar bangunan masjid yang arahnya searah kiblat membuat kesan luas. Sebuah menara tunggal, kubah kuning emas di sisi selatan semakin membuat bangunan mesjid ini menawan untuk dipandang. MashaAllah!

Nama masjid di ujung daratan Semporna ini adalah Masjid Ar-Rahman. Namanya diambil dari nama surah Al-Quran, Surah Ar-Rahman. Sekali lagi mengingatkan saya pada kalimat berulang-ulang “Fa-biayyi alaa'i Rabbi kuma tukadzdzi ban : Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan”. Sebagai seorang hamba Allah, sudah seharusnya kita bersyukur kepada-Nya, Yang telah memberikan nikmat-nikmat yang tidak terhingga.

Ketika dalam perjalanan, tak ada alasan untuk meninggalkan kewajiban shalat. Mendirikan shalat adalah ungkapan rasa bersyukur kita kepada Allah Ar-Rahman, Yang Maha Pemurah.

Masuklah ke dalam masjid untuk menunaikan kewajiban shalat. Untuk jemaah lelaki, ruangan shalat berada di lantai dasar dan jemaah perempuan berada di lantai atas. 

Alhamdulillah, terimakasih Allah atas nikmat perjalanan yang kau berikan ini.

Semporna, Sabah, Malaysia
17 Juli 2016


Peta Lokasi Masjid Ar-Rahman, Semporna

No comments:

Post a Comment